Golfin monipuolisesti hyvää tekevät vaikutukset saattavat lajin harrastajille olla itsestään selvyyksiä, mutta eipä niitä varmasti voi liikaa korostaa. Golfkierroksella askelia kertyy, pelaajasta riippuen, jopa 17 000, päivän liikuntasuositus täyttyykin kuin huomaamatta pallon perässä kauniissa luonnossa. Lajina golf luokitellaan keskiraskaaksi, joten kaloreita kuluu, eikä välipalatankkaus kierroksen puoilvälissä ole lainkaan turhaa. Golf on älypeli, joka vaatii kesk ittymistä. Usein kierros golfia auttaa hetkeksi jättämään taakse mielessä pyörivät muut asiat, kun keskittyminen kohdistuu peliin. Luonnossa liikkumisen hyvää tekevät ominaisuudet ovat myös läsnä golfkentällä, ja nämä ovat varmasti vain korostuneet näinä aikoina, kun juuri minnekään ei ole saanut mennä.

Tärkeä kokonaisvaltaista terveyttä edistävä seikka on myös lajin sosiallisuus. Golfin yhteisöllisyys ja toisten ihmisten kohtaaminen lisää hyvinvointia, uusiin ihmisiin on luontevaa tutustua harrastuksen myötä. Lisäksi golfharrastus ei rajoitu vain tiettyyn ikäryhmään, se sopii mainiosti koko suvulle, junioreista isovanhempiin!

Tässä vielä kootusti tutkittuja golfin terveysvaikutuksia:

1. Golffari elää keskimäärin viisi vuotta pidempään
2. Golffari ottaa kierroksen aikana keskimäärin 14.000 askelta
3. Golfin harrastaja kävelee keskimäärin noin 200 km golfkentällä vuodessa
4. Golfkierroksella bägiä kantava kuluttaa 2.000, kärryjä työntävä yli 1.500, golfautoa ajava yli 1.000 kcal
5. Sydämen syke golfkierroksen aikana on keskimäärin 104 lyöntiä minuutissa
6. Golffareiden kuolleisuus on muuta väestöä 40 % alhaisempi, mikä vastaa eliniän pidentymistä viidellä vuodella
7. Golffarilla palaa keskimäärin 4,3 kiloa rasvaa kaudessa

Tänään myös aurinkoinen sää suosii pelaamista, joten näillä eväin toivotammekin kaikille jälleen mukavaa golfkierrosta!
#mehilainenoy #urheilumehilainen